Mikä jollaluokka sopii kenellekin

Mikä jollaluokka sopii kenellekin 2011-06-27T09:47:28+02:00

VarusteetIlmoittaudu
Mielekkään harrastamisen taustalla on itselleen sopivan veneen löytäminen. Kun purjehdus aloitetaan nuorena, niin niin alussa veneluokan valinta in helppo, mutta purjehtijan kasvun ja iän lisääntymisen myötä valinnanvaraa eri luokkien välillä alkaa olla enemmän.

Luokan valinnassa on on erittäin tärkeä kokeilla eri luokkia, jotta löytäisi itselleen sopivan luokan sekä harrastuksen alussa että jatkossa. Tärkeimmät veneluokan valintaan vaikuttavat tekijät ovat:
1. Purjehtijan koko ja fyysisyys
2. Purjehtijan ikä
3. Purjehtijan kiinnostus
4. Luokan aktiivisuus

Oheisen kuvan tarkoitus on selventää purjehtijan mahdollista kehityspolkua, jos valintana on yhden hengen luokat ja tavoitteena olympiataso. Kuva selventää nuorien keskimääräistä painokehitystä ja mahdollisia luokkia painon suhteen. Kuvan painokäyrät ovat virallisia tietoja suomalaisten nuorten keskimääräisestä kasvusta. Kuviosta painokäyrät on katkaistu 16 vuoden kohdalta, sillä ei-olympialuokissa ikärajat rajoittavat luokkavalintaa. Kuviossa E-jollan ”ikärajaksi” on asetettu 19 vuotta, mikä on SPL:n Nuorten Valmennusryhmän suositus.

Lähde: E-jolla Bulletiini / Tapio Nirkko

TaPSilla aktiivikäytössä olevat jollaluokat

Optimistijolla

Optimistijolla, optari, on juniorikevytvene, jolla voi purjehtia noin 7-8-vuotiaasta aina 15-vuotiaaksi saakka tai kunnes purjehtija alkaa saavuttaa noin 50 kilon painon. Optimisti on oivallinen alkeisharjoitusvene, jota jo nuorimmatkin purjehtijat pystyvät käsittelemään. Se tarjoaa purjehduksellisesti haasteita niin veneenkäsittelyn kuin kilpailutaktiikankin kannalta myös kasvavalle purjehtijalle ja hyvän pohjan myöhemmälle purjehdusuralle. Moni menestynyt kilpapurjehtija on aloittanut uransa optimistissa, mutta on optarin pinna tuttu monille purjehduksen ja veneilyn parissa muutenkin viihtyvälle.

TaPSilla junioripurjehdus yleensä aloitetaan optimistijollilla, jossa voi edetä jopa maajoukkuetasolle kilpailutoimintaan.

Designtyyppi
Optimistijolla on yksityyppiluokka, jossa eri purjehtijoiden veneet ovat oleellisilta osiltaan samanlaiset. Kilpailujollat ovat one design -lujitemuovijollia, mutta harjoitusveneenä käyvät hyvin myös vanhemmat lujitemuovi- ja vanerijollat. Optimistijollia on Suomessa useita satoja, joten eri ikäisten jollien ”markkinat” ovat verrattain toimivat. Käytettyjä veneitä ja varusteita voi myydä ja ostaa myös näiden sivujen välinepörssin kautta. Uusia jollia valmistetaan aktiivisesti eri maissa.

Rekisteröinti
Veneiden rekisteröinnin hoitaa Suomen Purjehdus ja Veneilyliitto. Sinne voi ilmoittaa omistajanvaihdoksesta (www.spv.fi).

Jollien piirustuksia voi tilata IODA:lta (International Optimist Dinghy Association, www.optiworld.org).

Luokkasäännöt
Ajan tasalla olevia kansainvälisiä luokkasääntöjä saa liiton sihteeriltä tai Suomen Purjehdus ja Veneilyliitosta. Optimistijolla on mitattava ja sillä on oltava voimassaoleva mittakirja, jotta sillä voidaan kilpailla. Ellei uusi jolla täytä mittasääntöä, on myyjän velvollisuus korjata vene tai toimittaa tilalle uusi. Kaikkiin avoimiin kilpailuihin osallistuvien veneiden ja purjeiden tulee olla voimassa olevien luokkasääntöjen mukaisia ja mitattuja. Mittakirja tulee olla aina mukana näissä kilpailuissa. Kaikissa purjeissa tulee olla IODA:n purjenappi, joita purjeneulojat voivat tilata liiton sihteeriltä. Mittauksia suorittavien henkilöiden yhteystiedot löytyvät Suomen Purjehdus ja Veneilyliito www-sivuilta tai niitä voi myös tiedustella Optimistiliitosta.

(Lähde: Wikipedia, Suomen Optimistjollaliitto / www.optari.net)

Zoom8

Zoom8 on kehitetty ja suunniteltu Suomessa. Kansainvälinen Purjehtijaliitto ISAF on hyväksynyt sen kansainväliseksi luokaksi 1.3.2005 alkaen. Suurin osa veneistä on myös valmistettu täällä, mutta lisenssivalmistus on käynnistynyt muissakin maissa.

TaPSilla on aktiivista Zoom8-jollan valmennusta ja myös kisatoimintaa. Zoom8 -luokassa TaPSilaiset purjehtijat ovat kahmineet mitaleja ja sijoituksia niin kotimaisessa ranking-sarjassa kuin arvokisoissakin.

Turvallinen huvi- ja kilpavene
Zoom8-jolla on suunniteltu tämän päivän purjehtijoille. Jollassa on kaikki ne toiminnot, jotka löytyvät suuremmistakin veneistä. Näin nuori kippari oppii heti alkuun purjeveneen trimmauksen ja sillä purjehtimisen. Tämän jälkeen siirtyminen suurempaan veneeseen käy vaivatta. Zoom8 jää kaatuessaankin kyljelleen eikä täyty vedellä. Pienikokoisinkin purjehtija nostaa veneen helposti pystyyn omatoimisesti. Pieni purje, itsetyhjentyvä istuinkaukalo, rikaamisen ja purjehtimisen helppous tekevät Zoom8 -jollasta turvallisuuden kannalta ehdottoman ykkösvalinnan.

Monipuolinen kilpavene
Zoom8-jolla on jo toimituksen yhteydessä täysin kilpailuvarusteltu ja sillä voi osallistua kansallisiin ja kansainvälisiin kisoihin. Vaikka Zoom8 on aloittelijan käsissä helppo purjehdittava, se on samalla haasteellinen myös osaavalle kilpapurjehtijalle. Menestyminen isoissa kilpailuissa vaatii usean vuoden harjoittelua ja purjehdustaktiikan hallitsemista.

Lähde: Wikipedia, Suomen Zoom8-liitto / www.zoom8.fi

Laser Standard ja Radial

Laser on erittäin suosittu kevytvene niin Suomessa kuin maailmalla. Tampereen Pursiseurankin rannasta löytyy tänään useampi laser-jolla, ja monet niiden purjehtijoista ovat kisanneet laajalti myös kansainvälisissä kisoissa. Laseriin siirrytään yleensä pienemmistä kevytveneistä noin 16 vuoden iässä tai sen jälkeen.

Laser-jollia löytyy maailmasta yli 200 000 ja purjehtijoita vielä enemmän. Suosion taustalla on laserin monikäyttöisyys: Laserin rungosta saa purjetta ja mastoa vaihtamalla kolme erillistä veneluokkaa. Pienimmästä suurimpaan Laserin eri kokoluokat ovat Laser 4.7, Laser Radial ja Laser Standard.  Purjehtijan suosituspaino Laser Standardiin on yli 70 kg, Laser Radialiin  60-80 kg ja 4.7:ään 45-65 kg. Nuorten veneluokaksi sopivat Laser 4.7 ja Radial.

Purjehtijan taidot ratkaisevat
Laser on suunnittelultaan hyvin yksinkertainen vene. Alkuperäisen suunnittelun tavoitteena oli luoda vene, jossa purjehtijan taidot ratkaisevat, eivät veneen tekniset ominaisuudet. Laser on muotoilultaan kapea, pitkä ja matala vene. Laser on nopea yksinpurjehdittava vene, mutta myös melko haastava ja tekninen.

Pitkä vesilinja takaa nopeuden, mutta samalla Laser on melko kiikkerä vene. Vene sopii niin aloittelijalle kuin kokeneemmalle purjehtijalle. Aluksi vene voi tuntua haastavalta ja helposti kaatuvalta, mutta alkutotuttelun jälkeen perusveneenkäsittelyn oppii nopeasti. Laserissa säädöt ovat yksinkertaiset ja puomi riittävän ylhäällä, jolloin veneessä on helppo liikkua. Vaikka Laser kaatuu helposti, niin sen saa helposti pystyyn eikä se mene ”kilpikonnaksi”, eli kokonaan ympäri kovin nopeasti. Laserissa on yksinkertaiset osat, joita on helppo korjata ja vaihtaa. Mittasäännöt rajaavat tiukasti eri materiaaleja ja virityksiä, joten turhaan tuunaamiseen ei tarvitse laserissa käyttää aikaa. Laser sopiikin purjehtijalle, jolle purjehtiminen on pääasia.

Suosittu kilpailuluokka Suomessa
Kilpailuluokkana laser on erittäin suosittu Suomessa. Kisoja järjestetään kaikissa kolmessa kokoluokassa. Eniten purjehtijoita on Standard-luokassa, mutta myös Radial on kasvanut erityisesti tyttöjen ja naisten suosimaksi luokaksi. Radialin suosion taustalla on sen hyväksyminen naisten olympialuokaksi vuonna 2005.

Pienin Laserin kokoluokka on Laser 4,7, jossa purjepinta-alaa on nimen mukaisesti 4.7 m2. Laserin eri kokoluokissa runko on sama, mutta kaksiosaisen maston alaosaa ja purjetta vaihtamalla voi valita itselleen sopivimman kokoluokan.

Lähde: Suomen Purjehdus ja Veneilyliitto ja Suomen Laserliitto / www.saillaser.fi

VALO_banner_su_370x220pix