Veneluokat

Veneluokat2018-03-13T08:18:47+01:00

Erilaisia veneluokkia on ajan saatossa kehitelty satoja erilaisia. Nykyään aktiivisia jollaluokkia on maailmalla yhteensä parisenkymmentä, Tampereella vajaa kymmenen. Alla on esitelty juniorikursseilla ja -harjoituksissa käytettävät veneluokat sekä muutamia muita aktiivisia veneluokkia Suomessa sekä maailmalla.

Harrastuksen alussa jollaluokkavalinnalla ei tarvitse juuri päätään vaivata. Kursseilla ja harjoituksissa käytetään pääasiassa seuran Optimisti ja Zoom8-jollia, joskin aina välillä päästään muitakin paatteja koeseilaamaan. Omaa venettä ei siis tarvitse, ja oletuksena onkin, ettei harrastajilta sellaista löydy. Toki, mikäli oma paatti löytyy, saa sitä treeneissä käyttää.

TaPSin kursseilla ja harjoituksissa eniten käytettävät jollaluokat

Optimistijolla

Optimistijolla, Optari, on juniorikevytvene, jolla voi purjehtia noin 7-8-vuotiaasta aina 15-vuotiaaksi saakka tai kunnes purjehtija alkaa saavuttaa noin 50 kilon painon. Optari on oivallinen alkeisharjoitusvene, jota jo nuorimmatkin purjehtijat pystyvät käsittelemään. Se tarjoaa purjehduksellisesti haasteita niin veneenkäsittelyn kuin kilpailutaktiikankin kannalta myös kasvavalle purjehtijalle ja hyvän pohjan myöhemmälle purjehdusuralle. Moni menestynyt kilpapurjehtija on aloittanut uransa Optimistissa, mutta on Optarin pinna tuttu monille purjehduksen ja veneilyn parissa muutenkin viihtyvälle.

TaPSilla junioripurjehdus yleensä aloitetaan optimistijollilla, jossa voi edetä jopa maajoukkuetasolle kilpailutoimintaan.

Designtyyppi
Optimistijolla on yksityyppiluokka, jossa eri purjehtijoiden veneet ovat oleellisilta osiltaan samanlaiset. Optarin tunnistaa helpoiten kulmikkaasta rungostaan ja tunnistettavasta purjeen muodostaan. Kilpailujollat ovat one design -lujitemuovijollia, mutta harjoitusveneenä käyvät hyvin myös vanhemmat lujitemuovi- ja vanerijollat. Optimistijollia on Suomessa useita satoja, joten eri ikäisten jollien ”markkinat” ovat verrattain toimivat. Käytettyjä veneitä ja varusteita voi myydä ja ostaa myös näiden sivujen välinepörssin kautta. Uusia jollia valmistetaan aktiivisesti useissa maissa.

Rekisteröinti
Veneiden rekisteröinnin hoitaa Suomen Purjehdus ja Veneilyliitto. Sinne voi ilmoittaa omistajanvaihdoksesta (www.spv.fi).

Optimistijollien piirustuksia voi tilata IODA:lta (International Optimist Dinghy Association, www.optiworld.org).

Luokkasäännöt
Ajan tasalla olevia kansainvälisiä luokkasääntöjä saa liiton sihteeriltä tai Suomen Purjehdus ja Veneily:ltä. Optimistijolla on mitattava ja sillä on oltava voimassaoleva mittakirja, jotta sillä voidaan kilpailla. Ellei uusi jolla täytä mittasääntöä, on myyjän velvollisuus korjata vene tai toimittaa tilalle uusi. Kaikkiin avoimiin kilpailuihin osallistuvien veneiden ja purjeiden tulee olla voimassa olevien luokkasääntöjen mukaisia ja mitattuja. Mittakirja tulee olla aina mukana näissä kilpailuissa. Kaikissa purjeissa tulee olla IODA:n purjenappi, joita purjeneulojat voivat tilata liiton sihteeriltä. Mittauksia suorittavien henkilöiden yhteystiedot löytyvät Suomen Purjehdus ja Veneily:n www-sivuilta tai niitä voi myös tiedustella Optimistijolla-liitosta.

(Lähde: Wikipedia, Suomen Optimistjollaliitto / www.optari.net)

 

 

 

Zoom8

Zoom8on kehitetty ja suunniteltu Suomessa. Kansainvälinen Purjehtijaliitto ISAF on hyväksynyt sen kansainväliseksi luokaksi 1.3.2005 alkaen. Suurin osa veneistä on myös valmistettu täällä, mutta lisenssivalmistus on käynnistynyt muissakin maissa.

TaPSilla on aktiivista Zoom8-jollan valmennusta ja myös kisatoimintaa. Zoom8-luokassa TaPSilaiset purjehtijat ovat kahmineet mitaleja ja sijoituksia niin kotimaisessa ranking-sarjassa kuin arvokisoissakin. Zoom8 toimii hyvänä siirtymäluokkana

Optarin ja Laserin välillä, ja isommat harrastajat voivat aloittaa purjehtimisen suoraan Zoomista

Turvallinen huvi- ja kilpavene
Zoom8-jolla on suunniteltu tämän päivän purjehtijoille. Jollassa on kaikki ne toiminnot, jotka löytyvät suuremmistakin veneistä. Näin nuori kippari oppii heti alkuun purjeveneen trimmauksen ja sillä purjehtimisen. Tämän jälkeen siirtyminen suurempaan veneeseen käy vaivatta. Zoom8 jää kaatuessaankin useimmiten kyljelleen eikä täyty vedellä. Pienikokoisinkin purjehtija nostaa veneen helposti pystyyn omatoimisesti. Pieni purje, itsetyhjentyvä istuinkaukalo, rikaamisen, eli vesillelähtövalmiiksi laittamisen ja purjehtimisen helppous tekevät Zoom8-jollasta turvallisuuden kannalta ehdottoman ykkösvalinnan.

Monipuolinen kilpavene
Zoom8-jolla on jo toimituksen yhteydessä täysin kilpailuvarusteltu ja sillä voi osallistua kansallisiin ja kansainvälisiin kisoihin. Vaikka Zoom8 on aloittelijan käsissä helppo purjehdittava, se on samalla haasteellinen myös osaavalle kilpapurjehtijalle. Menestyminen isoissa kilpailuissa vaatii usean vuoden harjoittelua ja purjehdustaktiikan hallitsemista.

Lähde: Wikipedia, Suomen Zoom8-liitto / www.zoom8.fi

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Muita Tampereella aktiivisia luokkia

Laser Standard, Radial ja 4.7

Laser on erittäin suosittu kevytvene niin Suomessa kuin maailmalla. Tampereen Pursiseurankin rannasta löytyy tänään lähes 20 Laser-jollaa, ja monet niiden purjehtijoista ovat kisanneet laajalti myös kansainvälisissä kisoissa. Laseriin siirrytään

yleensä

pienemmistä kevytveneistä noin 16 vuoden iässä fyysisen koon ja purjehdustaitojen salliessa.

Laser-jollia löytyy maailmasta yli 200 000 ja purjehtijoita vielä enemmän. Suosion taustalla on laserin monikäyttöisyys: Laserin rungosta saa purjetta ja mastoa vaihtamalla kolme erillistä veneluokkaa. Pienimmästä suurimpaan Laserin eri kokoluokat ovat Laser 4.7, Laser Radial ja Laser Standard.  Purjehtijan suosituspaino Laser Standardiin on yli 70 kg, Laser Radialiin  60-80 kg ja 4.7:ään 45-65 kg. Nuorten veneluokaksi sopivat Laser 4.7 ja Radial.

Seura omistaa yhden Laserin Standard- ja Radial-purjeilla. Jollaa käytetään välillä Temppuryhmän harjoituksissa sekä eri tapahtumissa.

Purjehtijan taidot ratkaisevat

Laser on suunnittelultaan hyvin yksinkertainen vene. Alkuperäisen suunnittelun tavoitteena oli luoda vene, jossa purjehtijan taidot ratkaisevat, eivät veneen tekniset ominaisuudet. Laser on muotoilultaan kapea, pitkä ja matala vene. Laser on nopea yksinpurjehdittava vene, mutta myös melko haastava ja tekninen.

Pitkä vesilinja takaa nopeuden, mutta samalla Laser on melko kiikkerä vene. Vene sopii niin aloittelijalle kuin kokeneemmalle purjehtijalle. Aluksi vene voi tuntua haastavalta ja helposti kaatuvalta, mutta alkutotuttelun jälkeen perusveneenkäsittelyn oppii nopeasti. Laserissa säädöt ovat yksinkertaiset ja puomi riittävän ylhäällä, jolloin veneessä on helppo liikkua. Vaikka Laser kaatuu helposti, niin sen saa helposti pystyyn eikä se mene ”kilpikonnaksi”, eli kokonaan ympäri kovin nopeasti. Laserissa on yksinkertaiset osat, joita on helppo korjata ja vaihtaa. Mittasäännöt rajaavat tiukasti eri materiaaleja ja virityksiä, joten turhaan tuunaamiseen ei tarvitse laserissa käyttää aikaa. Laser sopiikin purjehtijalle, jolle purjehtiminen on pääasia.

Suosittu kilpailuluokka Suomessa
Kilpailuluokkana Laser on erittäin suosittu Suomessa. Kisoja järjestetään kaikissa kolmessa kokoluokassa. Eniten purjehtijoita on Standard- ja Radial-luokassa, ja Radial on kasvanut erityisesti tyttöjen ja naisten suosimaksi luokaksi. Radialin suosion taustalla on sen hyväksyminen naisten olympialuokaksi vuonna 2005.

Lähde: Suomen Purjehdus ja Veneilyliitto ja Suomen Laserliitto / www.saillaser.fi

 

380

380, Kopa, on kahdelle Optimistijollapurjehtijakokoiselle suunniteltu kaksinpurjehdittava kevytvene. Kilpailuja 380-luokassa ei Suomessa enää juurikaan ole, mutta jolla onkin todella hauska alkumaistiainen kaksinpurjehdittavien kevytveneiden maailmaan. Rannasta löytyy yksi seuran 380-vene ja järven toiselta puolelta, Näsijärven purjehdusseuralta niitä löytyy kaksin kappalein. Joissakin harjoituksissa voidaankin päästä ottamaan mittaa kilpailevan seuran purjehdustaidosta ;-).

 

H-vene

H-vene on monelle ensimmäinen kosketus kölivenepurjehduksen maailmaan. Suomessa suunniteltu kahdeksanmetrinen kevyt painokölillinen vene on noussut suosituksi kilpailuluokaksi maailmalla, ja TaPSinkin lipun alla kilpailee moni kansallisen tason H-venepurjehtija. Vuonna 2016 TaPSin junnutoiminta sai partiolippukunta Kalevan karhuilta lahjoituksena H-vene Ursulan. Kesän aikana Ursula seilaa joissakin Temppuryhmän harjoituksissa sekä Kesäleirillä Ruovedellä, ja saatetaan sillä jopa joku retki seuran retkitukikohtiin tehdä. Lisäksi aktiivisimmat juniorit ja ohjaajat osallistuvat sillä paikallisiin kölivenekilpailuihin, aina tietenkin hohtavin tuloksin!

 

Lisäksi Suomessa ja maailmalla purjehditaan muun muassa seuraavia jollaluokkia

  • E-jolla
  • Finn-jolla
  • 29er ja 49er kaksinpurjehdittavat
  • Katamaraanint kuten Hobie Cat ja F-18
  • Purjelaudat kuten RS-X