Veneluokat

Erilaisia veneluokkia on ajan saatossa kehitelty satoja erilaisia. Nykyään aktiivisia jollaluokkia on maailmalla yhteensä parisenkymmentä, Tampereella viitisen kappaletta. Alla on esitelty juniorikursseilla ja -harjoituksissa käytettävät veneluokat sekä muutamia muita aktiivisia veneluokkia Suomessa sekä maailmalla.

Harrastuksen alussa jollaluokkavalinnalla ei tarvitse juuri päätään vaivata. Kursseilla ja harjoituksissa käytetään pääasiassa seuran Optimisti ja Zoom8-jollia, joskin aina välillä päästään muitakin paatteja koeseilaamaan. Omaa venettä ei siis tarvitse, ja oletuksena onkin, ettei harrastajilta sellaista löydy. Toki, mikäli oma paatti löytyy, saa sitä treeneissä käyttää.

Juniorikursseilla ja -harjoituksissa käytettävät jollaluokat

Optimisti-jolla

Optimistijolla, Optari, on juniorikevytvene, jolla voi purjehtia noin 7-8-vuotiaasta aina 15-vuotiaaksi saakka tai kunnes purjehtija alkaa saavuttaa noin 50 kilon painon. Optari on oivallinen alkeisharjoitusvene, jota jo nuorimmatkin purjehtijat pystyvät käsittelemään. Se tarjoaa purjehduksellisesti haasteita niin veneenkäsittelyn kuin kilpailutaktiikankin kannalta myös kasvavalle purjehtijalle ja hyvän pohjan myöhemmälle purjehdusuralle. Moni menestynyt kilpapurjehtija on aloittanut uransa Optimistissa, mutta on Optarin pinna tuttu monille purjehduksen ja veneilyn parissa muutenkin viihtyvälle.

TaPSilla junioripurjehdus yleensä aloitetaan optimistijollilla, jossa voi edetä jopa maajoukkuetasolle kilpailutoimintaan.

Yksityyppiluokka

Optimistijolla on yksityyppiluokka, jossa eri purjehtijoiden veneet ovat oleellisilta osiltaan samanlaiset. Optarin tunnistaa helpoiten kulmikkaasta rungostaan ja nelikulmaisesta purjeestaan. Kilpailujollat ovat one design -lujitemuovijollia, mutta harjoitusveneenä käyvät hyvin myös vanhemmat lujitemuovi- ja vanerijollat. Optimistijollia on Suomessa useita satoja, joten eri ikäisten jollien “markkinat” ovat verrattain toimivat. Käytettyjä veneitä ja varusteita myydään ja ostetaan lähinnä eri Facebook-ryhmissä. Uusia jollia valmistetaan aktiivisesti useissa maissa. Oman jollan oston ollessa ajankohtainen kannattaa kysyä vinkkiä ohjaajilta ja kokeneempien harrastuskavereiden vanhemmilta.

Rekisteröinti

Veneiden rekisteröinnin hoitaa Suomen Purjehdus ja Veneily -liitto. Sinne voi ilmoittaa omistajanvaihdoksesta. Optimistijollien piirustuksia voi tilata IODA:lta (International Optimist Dinghy Association).

Luokkasäännöt

Ajan tasalla olevia kansainvälisiä luokkasääntöjä saa liiton sihteeriltä tai Suomen Purjehdus ja Veneily:ltä. Optimistijolla on mitattava ja sillä on oltava voimassaoleva mittakirja, jotta sillä voidaan kilpailla. Ellei uusi jolla täytä mittasääntöä, on myyjän velvollisuus korjata vene tai toimittaa tilalle uusi. Kaikkiin avoimiin kilpailuihin osallistuvien veneiden ja purjeiden tulee olla voimassa olevien luokkasääntöjen mukaisia ja mitattuja. Mittakirja tulee olla aina mukana näissä kilpailuissa. Kaikissa purjeissa tulee olla IODA:n purjenappi, joita purjeneulojat voivat tilata liiton sihteeriltä. Mittauksia suorittavien henkilöiden yhteystiedot löytyvät Suomen Purjehdus ja Veneily:n www-sivuilta tai niitä voi myös tiedustella Optimistijolla-liitosta.

Zoom8

Yli 14-vuotiaille on tarjolla urheilullinen kevytveneillä purjehdittava purjehduskurssi Tampereella

Zoom8 on kehitetty ja suunniteltu Suomessa. Kansainvälinen Purjehtijaliitto ISAF on hyväksynyt sen kansainväliseksi luokaksi 1.3.2005 alkaen. Suurin osa veneistä on myös valmistettu täällä, mutta lisenssivalmistus on käynnistynyt muissakin maissa.

TaPSilla on aktiivista Zoom8-jollan valmennusta ja myös kisatoimintaa. Zoom8-luokassa TaPSilaiset purjehtijat ovat kahmineet mitaleja ja sijoituksia niin kotimaisessa ranking-sarjassa kuin arvokisoissakin. Zoom8 toimii hyvänä siirtymäluokkana

Optarin ja Laserin välillä, ja isommat harrastajat voivat aloittaa purjehtimisen suoraan Zoomista.

Turvallinen huvi- ja kilpavene

Zoom8-jolla on suunniteltu tämän päivän purjehtijoille. Jollassa on kaikki ne toiminnot, jotka löytyvät suuremmistakin veneistä. Näin nuori kippari oppii heti alkuun purjeveneen trimmauksen ja sillä purjehtimisen. Tämän jälkeen siirtyminen suurempaan veneeseen käy vaivatta. Zoom8 jää kaatuessaankin useimmiten kyljelleen eikä täyty vedellä. Pienikokoisinkin purjehtija nostaa veneen helposti pystyyn omatoimisesti. Pieni purje, itsetyhjentyvä istuinkaukalo, rikaamisen, eli vesillelähtövalmiiksi laittamisen ja purjehtimisen helppous tekevät Zoom8-jollasta turvallisuuden kannalta ehdottoman ykkösvalinnan.

Monipuolinen kilpavene

Zoom8-jolla on jo toimituksen yhteydessä täysin kilpailuvarusteltu ja sillä voi osallistua kansallisiin ja kansainvälisiin kisoihin. Vaikka Zoom8 on aloittelijan käsissä helppo purjehdittava, se on samalla haasteellinen myös osaavalle kilpapurjehtijalle. Menestyminen isoissa kilpailuissa vaatii usean vuoden harjoittelua ja purjehdustaktiikan hallitsemista.

ILCA 4, 6 ja 7

ILCA (ennen Laser) on erittäin suosittu kevytvene niin Suomessa kuin maailmalla. Tampereen Pursiseurankin rannasta löytyy tänään lähes 20 ILCA-jollaa, ja monet niiden purjehtijoista ovat kisanneet laajalti myös kansainvälisissä kisoissa. ILCA:an siirrytään yleensä pienemmistä kevytveneistä noin 16 vuoden iässä fyysisen koon ja purjehdustaitojen salliessa.

ILCA-jollia löytyy maailmasta yli 200 000 ja purjehtijoita vielä enemmän. Suosion taustalla on ILCA:n monikäyttöisyys: veneen rungosta saa purjetta ja mastoa vaihtamalla kolme erillistä veneluokkaa. Pienimmästä suurimpaan ILCA:n eri kokoluokat ovat ILCA 4, ILCA 6 ja ILCA 7.  Purjehtijan suosituspaino ILCA 7:ssä on yli 70 kg, 6:ssa  60-80 kg ja 4:ssä 45-65 kg. Nuorten veneluokaksi sopivat ILCA 4 ja 6.

Seura omistaa kaksi ILCA:a ja jokaisen rikityypin. Jollia käytetään välillä viikkoryhmien harjoituksissa sekä eri tapahtumissa.

Purjehtijan taidot ratkaisevat

ILCA on suunnittelultaan hyvin yksinkertainen vene. Alkuperäisen suunnittelun tavoitteena oli luoda vene, jossa purjehtijan taidot ratkaisevat, eivät veneen tekniset ominaisuudet. Runko on muotoilultaan kapea, pitkä ja matala. ILCA on nopea yksinpurjehdittava vene, mutta myös melko haastava ja tekninen.

Pitkä vesilinja takaa nopeuden, mutta samalla ILCA on melko kiikkerä vene. Vene sopii niin aloittelijalle kuin kokeneemmalle purjehtijalle. Aluksi vene voi tuntua haastavalta ja helposti kaatuvalta, mutta alkutotuttelun jälkeen perusveneenkäsittelyn oppii nopeasti. ILCA:ssa säädöt ovat yksinkertaiset ja puomi riittävän ylhäällä, jolloin veneessä on helppo liikkua. Vaikka ILCA kaatuukin verrattain helposti, saa sen myös pystyyn helposti, eikä se mene “kilpikonnaksi”, eli kokonaan ympäri kovin usein. ILCA:ssa on yksinkertaiset osat, joita on helppo korjata ja vaihtaa. Mittasäännöt rajaavat tiukasti eri materiaaleja ja virityksiä, joten turhaan tuunaamiseen ei tarvitse ILCA:ssa käyttää aikaa. ILCA sopiikin purjehtijalle, jolle purjehtiminen on pääasia.

Suosittu kilpailuluokka Suomessa

Kilpailuluokkana ILCA on erittäin suosittu Suomessa. Kisoja järjestetään kaikissa kolmessa kokoluokassa. Eniten purjehtijoita on 4- ja 6-luokissa, ja ILCA on kasvanut erityisesti tyttöjen ja naisten suosimaksi luokaksi, minkä taustalla on ILCA 6:n hyväksyminen naisten olympialuokaksi vuonna 2005.

Muita Suomessa suosittuja veneluokkia