Puoli vuotta TaPS:n kommodorina ja tamperelaisen purjehduksen ja veneilyn näköalapaikalla on ollut mielenkiintoista aikaa – haastavaa, mutta myös palkitsevaa. TaPS:n toiminta sisältää erinomaiset mahdollisuudet purjehduksen aloittamiseksi juniorina tai aikuisena ja väylän edetä jopa kilpapurjehduksen kansainväliselle huipulle.  Tämä on huipputason ohjaajien ja valmentajien ansiota, unohtamatta kaikkeen liittyvää tapsilaista talkootoimintaa ja Näsijärven muiden seurojen kanssa tehtävää yhteistyötä. Retki- ja matkaveneilylle TaPS tarjoaa myös hyvät mahdollisuudet retkisatamien ja tukikohtien muodossa.

Mihin purjehdus on kehittymässä tulevaisuudessa. Täysin kattavaa vastausta antavaa kristallipalloa tuskin on kenelläkään, mutta on nähtävissä erilaisten leasing- ja vuokraustoimintojen lisääntyminen oman veneen ostamisen vaihtoehtona. Sama suuntaus näyttäisi maailmalla koskevan myös kilpapurjehdusta. Puhutaan Sailing Centereistä ja purjehdusliigoista. Tätä toimintamallia pilotoidaan toimintasuunnitelman mukaan TaPS:n uusimmassa toimintamuodossa. J/70 Sailing Center toiminnassa on mahdollista päästä tiettyä TaPS:lle maksettavaa korvausta vastaan purjehtimaan, harjoittelemaan ja kilpailemaan ilman omaa venettä ja huolta puuttuvasta miehistöstä. Selvyyden vuoksi korostettakoon toiminnan olevan tapsilaista talkootyötä vuokrakalustolla.

Euroopassa kilpapurjehdus on paljolti keskittynyt seurojen Sailing Centereihin, joissa seurat omistavat veneet ja purjehtivat saavat veneillä esim. kausikorttia vastaan. Suomessa NJK, ja HSS ovat aloittaneet Sailing Center toiminnan. ÅSS ja BS ovat aloittaneet Liigaformaattiin perustuvan systemaattisen valmennus- ja Center toiminnan. TaPS on edelläkävijä ja ensimmäinen sisävesiseura, joka on ottanut rohkean askeleen kohti tulevaisuutta J/70 Sailing Centerin muodossa. Ensi kesänä Lahti aloittaa samanlaisen toiminnan kuin TaPS. Myös Vaasalla on sama suuntaus toiminnassaan. J/70 luokka on maailman nopeimmin kasvava köliveneluokka. Ensi kesänä TaPS järjestää luokan avoimet SM-kilpailut, jonne odotetaan veneitä myös Ruotsista, Norjasta ja Virosta.

Naistenlahden sataman kehittäminen etenee kaupungin kanssa. Kaupunki näyttäisi suhtautuvan positiivisesti aallonmurtajan palauttamiseen TaPS:n veneiden talvisäilytysalueeksi ja seuramajan länsiliittymän rakentamiseen.  Kaupunki haluaa täyttää satamaa noin 6 metriä ja rakentaa siihen kävelytien koko TaPS:n rannan matkalle. TaPS:n hallitus on jättänyt muistutuksen kaupungin vesilupahakemukseen korostaen turvallisuusnäkökohtia etenkin juniorien ja veneiden nostojen ja laskujen osalta.

Korona ei ole täysin voitettu, joten toimitaan tarvittavaa varovaisuutta ja ohjeita noudattaen.

Suotuisia tuulia ja leppoisaa kesää!

Juha Noeskoski, TaPS kommodori